Σάββατο, 10 Μαρτίου 2012

2. 500 εγκαταλελειμένα παιδιά από τις οικογένειές τους λόγω οικονομικής κρίσης

Ο Συνήγορος του Πολίτη δινει σοκαριστικά στοιχεία, σχετικά με τον αριθμό οικογενειών που αδυνατούν να στηρίξουν οικονομικά τα παιδιά τους στην Ελλάδα.

 

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Συνηγόρου του Πολίτη, περίπου 2.500 παιδιά βρίσκονται σήμερα σε δημόσια ιδρύματα παιδικής προστασίας ή σε ιδιωτικές δομές φροντίδας, όπως αυτές των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων και της Εκκλησίας.
Ένα ακόμη από τα δραματικά επακόλουθα της οικονομικής κρίσης είναι και το φαινόμενο της πλημμελούς παιδικής φροντίδας από γονείς και οικογένειες που αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τα παιδιά τους στην φροντίδα «τρίτων».
Την ίδια ώρα κοινωφελή ιδρύματα και οργανώσεις που έχουν επιφορτισθεί με την φροντίδα των χιλιάδων αυτών παιδιών απειλούνται με λουκέτο καθώς οι περικοπές πόρων απειλούν τη συνέχιση της λειτουργίας τους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η περίπτωση του παιδικού χωριού SOS, που ενώ γίνεται αποδέκτης διπλάσιων αιτημάτων φιλοξενίας παιδιών από οικογένειες που δεν μπορούν να τα κρατήσουν, αυξήθηκαν τόσο οι φορολογικές του υποχρεώσεις (τέλη για τα ακίνητα κλπ) ώστε σήμερα απειλείται η λειτουργία του. 
Τα παιδιά από πολύ αδύναμες οικονομικά οικογένειες, τα παιδιά με ειδικές ανάγκες και τα παιδιά αλλοδαπών που έχουν γεννηθεί και μεγαλώσει στη χώρα μας και φοβούνται ότι θα χρειαστεί να την εγκαταλείψουν, είναι οι πιο ευάλωτες περιπτώσεις μέσα στην κρίση και ο Συνήγορος του Πολίτη προειδοποιεί ότι πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα σε συνεργασία της Πολιτείας με τις τοπικές κοινωνίες.
Τα προβλήματα επισημάνθηκαν  κατά την ακρόαση του Βοηθού Συνηγόρου του Πολίτη Γιώργου Μόσχου, αρμόδιου για τα δικαιώματα του παιδιού, στην κοινοβουλευτική επιτροπή Ισότητας, Νεολαίας και Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Ο κ. Μόσχος ρωτήθηκε από τους βουλευτές για τα φαινόμενα ασιτίας παιδιών που ολοένα αυξάνονται. Όπως εξήγησε, κατά τις επισκέψεις του Συνηγόρου του Πολίτη στα σχολεία διαπιστώθηκε πως πολλοί εκπαιδευτικοί προβληματίζονται για το γεγονός ότι «ολοένα και περισσότερα παιδιά δεν προσέρχονται φροντισμένα στο σχολείο, δεν έχουν ούτε ένα σάντουιτς στην τσαντούλα τους ή δεν έχουν χαρτζιλίκι για να πάρουν κάτι από το κυλικείο».

Στο Συνήγορο του Πολίτη έχουν αναφερθεί από τις σχολικές επιτροπές ελλείψεις για την κάλυψη βασικών λειτουργικών αναγκών, όπως το πετρέλαιο για θέρμανση των σχολικών μονάδων. Οι περισσότερες περιπτώσεις υποσιτισμού εντοπίζονται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όπως προέκυψε από τις επισκέψεις του Συνηγόρου του Πολίτη στα σχολεία.
Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ Θεμιστοκλής Κοτσυφάκης κάλεσε τους βουλευτές να μην ψηφίσουν τα νέα μέτρα, ενώ επικαλέστηκε απόσπασμα ομιλίας της Ευρωπαίας επιτρόπου Ανδρούλας Βασιλείου στην οποία ανέφερε ότι η εκπαίδευση πρέπει να εξαιρεθεί από τις περικοπές.
«Το δραματικότερο στοιχείο που αναδείχθηκε από την οικονομική κρίση είναι το θέμα του υποσιτισμού παιδιών», ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας της ΟΛΜΕ, σημειώνοντας ότι «οι εκπαιδευτικοί που πρώτοι επισήμαναν το πρόβλημα, αρχικά χλευάστηκαν από το υπουργείο Παιδείας». Παρόλα αυτά ο Γενικός Γραμματέας της ΟΛΜΕ αρνήθηκε να αναφερθεί στα στατιστικά στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η Ομοσπονδία.  

Ταυτόχρονα ο κ. Κοτσυφάκης χαρακτήρισε "υποκριτικό" το πρόγραμμα σίτισης μαθητών που εξήγγειλε πριν από λίγες ημέρες το υπουργείο Παιδείας καθώς, όπως είπε, από τη μία ανακοινώνει διανομή γευμάτων και από την άλλη αποδέχεται τις δραματικές περικοπές στην εκπαίδευση και τη φτωχοποίηση.
Ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ κατήγγειλε επιπλέον ότι την ίδια ώρα που κόβεται η ενισχυτική διδασκαλία και η πρόσθετη διδακτική στήριξη, το υπουργείο δίνει 400.000 ευρώ διαφημιστική δαπάνη για το ψηφιακό σχολείο για το οποίο οι μαθητές μπορούν να ενημερωθούν και από τους δασκάλους τους.


πηγη : protothema.gr

ΠΡΑΣΙΝΑ ΔΑΝΕΙΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ


Ιδιαίτερα δημοφιλές είναι το πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον», οι αιτήσεις για το οποίο έχουν πάρει παράταση μέχρι και τις 16 Μαΐου. Το εν λόγω πρόγραμμα του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (Υ.Π.Ε.Κ.Α.) αφορά κατοικίες που χτίστηκαν πριν από το 1980 και βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης έως 1.750 ευρώ ανά τ.μ. Σε συνεργασία με μία από τις πέντε συνεργαζόμενες τράπεζες (Εθνική, Alpha, Eurobank, Πειραιώς, Emporiki) οι ενδιαφερόμενοι που θα αξιοποιήσουν το πρόγραμμα μπορούν να πραγματοποιήσουν με ευνοϊκούς όρους εργασίες βελτίωσης της κατοικίας τους. Με βάση τα όσα προβλέπει το πρόγραμμα, για εκείνους που δηλώνουν ατομικό εισόδημα μέχρι 22.000 ευρώ και οικογενειακό μέχρι 40.000 προβλέπεται μηδενικό επιτόκιο και επιχορήγηση 30%. Για εκείνους που δηλώνουν ατομικό εισόδημα έως 40.000 ευρώ και οικογενειακό έως 60.000 ευρώ προβλέπεται επιτόκιο 4,95% και επιδότηση 15% ενώ για εκείνους που δηλώνουν ατομικό εισόδημα  έως 60.000 ευρώ και οικογενειακό έως 75.000 προβλέπεται μειωμένο επιτόκιο 4,95% χωρίς όμως επιδότηση.
.
Tι προσφέρουν οι τράπεζες

Εθνική

•    Πράσινο Δάνειο για ενεργειακή αναβάθμιση κατοικίας και α γορά αυτοκινήτου νέας τεχνολογίας ύψους έως 30.000 ευρώ, διάρκειας έως 7 ετών και κυμαινόμενο επιτόκιο 7,169%
•    Ειδικό δάνειο για εγκατάσταση Φωτοβολταϊκού Συστήματος σε ταράτσα ή/και στέγη ύψους έως 50.000 ευρώ διάρκειας έως 15 ετών και κυμαινόμενο επιτόκιο με βάση το Euribor Τριμήνου με περιθώριο 3,95%
•    Στεγαστικό δάνειο για αγορά ή κατασκευή ενεργειακά αναβαθμισμένης κατοικίας και για επισκευαστικές εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης ύψους από 10.000 ευρώ και διάρκειας έως 30 ετών.

Alpha Bank

•    Καταναλωτικό δάνειο για ενεργειακή αναβάθμιση της κατοικίας ύψους έως 40.000 ευρώ με επιτόκιο 8,75% και διάρκεια έως 7 χρόνια
•    Καταναλωτικό δάνειο για την απόκτηση οικολογικού οχήματος απόκτηση οικολογικού οχήματος ύψους έως 40.000 ευρώ με επιτόκιο 8,75% και διάρκεια έως 7 χρόνια
•    Ειδικό δάνειο για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών ύψους έως 40.000 ευρώ με επιτόκιο 8,75% και διάρκεια έως 7 χρόνια
•    Στεγαστικό δάνειο για ενεργειακή αναβάθμιση της κατοικίας ύψους έως 100.000 ευρώ με σταθερό ή κυμαινόμενο επιτόκιο και διάρκεια έως 20 χρόνια

Eurobank

•    Στεγαστικό δάνειο για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών με σταθερό ή κυμαινόμενο επιτόκιο και διάρκεια έως 25 χρόνια
•    Στεγαστικό δάνειο για ενεργειακή αναβάθμιση της κατοικίας που καλύπτει το 100% του έργου ύψους με σταθερό ή κυμαινόμενο επιτόκιο και διάρκεια έως 35 χρόνια

Πειραιώς
•    Καταναλωτικό δάνειο ύψους έως 20.000 ευρώ με κυμαινόμενο επιτόκιο, σήμερα 8,55% για αγορά οικολογικών ηλεκτρικών συσκευών, ποδηλάτων και ηλεκτρικών ποδηλάτων
•    Καταναλωτικό δάνειο ύψους έως 20.000 ευρώ με κυμαινόμενο επιτόκιο, σήμερα 8,55% για αγορά και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων και στεγαστικό δάνειο από 10.000 ευρώ για τον ίδιο σκοπό με κυμαινόμενο επιτόκιο με βάση το Euribor τριμήνου πλέον περιθωρίου από 3,5%.
•    Καταναλωτικό δάνειο ύψους έως 20.000 ευρώ με κυμαινόμενο επιτόκιο, σήμερα 8,55% για επισκευές και βελτιώσεις κατοικίας και στεγαστικό δάνειο από 10.000 ευρώ για τον ίδιο σκοπό με κυμαινόμενο επιτόκιο με βάση το Euribor τριμήνου πλέον περιθωρίου από 3,5%.  Στεγαστικό δάνειο με διάρκεια έως 30 έτη και μειωμένο επιτόκιο ανάλογα με την ενεργειακή κατηγορία του ακινήτου

Emporiki Bank

•    Καταναλωτικό δάνειο για ενεργειακή αναβάθμιση κατοικίας ύψους έως 30.000 ευρώ, διάρκειας έως 10 ετών και κυμαινόμενο επιτόκιο με βάση το Euribor τριμήνου πλέον περιθωρίου 6,5%.
•    Στεγαστικό δάνειο για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών ύψους έως 60.000 ευρώ με κυμαινόμενο επιτόκιο με βάση το Euribor τριμήνου πλέον περιθωρίου έως 5,5% και διάρκεια έως 25 χρόνια

Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο

•    Ολοκληρωμένο πρόγραμμα για αγορά και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε ταράτσες και στέγες με αυτοχρηματοδοτούμενο δάνειο

Marfin Bank

•    Δάνειο για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων διάρκειας έως 25 ετών
•    Δάνειο επισκευών για ενεργειακή αναβάθμιση κατοικίας ύψους έως 70.000 ευρώ με κυμαινόμενο επιτόκιο με βάση το Euribor τριμήνου πλέον περιθωρίου από 3,25% και διάρκεια έως 25 χρόνια
•    Στεγαστικό δάνειο με διάρκεια έως 35 έτη και κυμαινόμενο επιτόκιο με βάση το Euribor τριμήνου πλέον περιθωρίου από 2,60% που μειώνεται ανάλογα με την ενεργειακή κατηγορία του ακινήτου
•    Καταναλωτικό δάνειο για αγορά οικολογικού αυτοκινήτου με ύψος έως 30.000 ευρώ, διάρκεια αποπληρωμής έως 7 χρόνια και προνομιακό κυμαινόμενο επιτόκιο
•    Καταναλωτικό δάνειο για αγορά οικολογικού ηλεκτρικού εξοπλισμού με ύψος έως 20.000 ευρώ, διάρκεια αποπληρωμής έως 7 χρόνια και προνομιακό κυμαινόμενο επιτόκιο

Τράπεζα Κύπρου

•    Ειδικό δάνειο για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών που καλύπτει έως και το 100% της επένδυσης με προνομιακό κυμαινόμενο επιτόκιο και διάρκεια έως 20 χρόνια

Αγροτική Τράπεζα

•    Ειδικό δάνειο προς επιχειρήσεις και αγρότες για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας που καλύπτει έως και το 85% της επένδυσης με προνομιακό κυμαινόμενο επιτόκιο και διάρκεια έως 15 χρόνια
•    Ειδικό δάνειο για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών που καλύπτει έως και το 100% της επένδυσης με κυμαινόμενο επιτόκιο από 6,40% και διάρκεια έως 20 χρόνια
•    Επισκευαστικό δάνειο για ενεργειακή αναβάθμιση κατοικίας με κυμαινόμενο επιτόκιο από 6,40% και διάρκεια έως 20 χρόνια

Τράπεζα Αττικής

•    Ειδικό δάνειο για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών έως 45.000 ευρώ με κυμαινόμενο επιτόκιο από 7,25% και διάρκεια έως 12 χρόνια

Τ-Bank

•    Ειδικό δάνειο για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών ύψους έως 50.000 της επένδυσης με κυμαινόμενο επιτόκιο με βάση το Euribor τριμήνου πλέον περιθωρίου από 4% και διάρκεια έως 20 χρόνια


Με ευνοϊκές αλλαγές που αφορούν περισσότερους ιδιοκτήτες ακινήτων παρατείνεται το πρόγραμμα «εξοικονόμηση κατ' οίκον» μέχρι να εξαντληθούν τα κονδύλια του.

Αυτό ανακοίνωσαν η υπουργός ΠΕΚΑ Τ. Μπιρμπίλη, και ο υφυουργός Γ. Μανιάτης και τόνισαν:

«Μέχρι σήμερα το πλήθος των αιτήσεων στις Τράπεζες υπερβαίνει τις 30.000, από τις οποίες περίπου οι 15.000 έχουν λάβει προέγκριση δανείου»

Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη την αποτύπωση των ενεργειακών αναγκών των κτηρίων από τις επιθεωρήσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα, καθώς και την οικονομική συγκυρία, το Πρόγραμμα τροποποιείται ως εξής:

Επιλέξιμα για το πρόγραμμα είναι τα κτήρια που έχουν κατασκευαστεί μέχρι την 31.12.1989 και βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης έως 2.100 €/τ.μ.

Είναι δυνατή η υποβολή αιτήσεων για μεμονωμένα διαμερίσματα πολυκατοικίας χωρίς προϋποθέσεις.

Οι εισοδηματικές κατηγορίες των ωφελουμένων από τρεις γίνονται δύο και τα αντίστοιχα κίνητρα έχουν ως εξής:

Κατηγορία Α
Ιδιοκτήτες επιλέξιμων κατοικιών, των οποίων το ατομικό ή το οικογενειακό δηλωθέν εισόδημα δεν ξεπερνά τις 40.000 € ή τις 60.000 € αντίστοιχα.

Τα κίνητρα περιλαμβάνουν επιδότηση επιτοκίου 100% (άτοκο δάνειο) σε συνδυασμό με επιχορήγηση ύψους 35%.

Κατηγορία Β
Ιδιοκτήτες επιλέξιμων κατοικιών, των οποίων το ατομικό ή το οικογενειακό δηλωθέν εισόδημα βρίσκεται μεταξύ 40.000 και 60.000 € ή 60.000 και 80.000 € αντίστοιχα.

Τα κίνητρα περιλαμβάνουν επιδότηση επιτοκίου 100% (άτοκο δάνειο) σε συνδυασμό με επιχορήγηση ύψους 15%.

Η κατάταξη στις ανωτέρω κατηγορίες γίνεται βάσει της τελευταίας διαθέσιμης δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

  • Η εξοικονόμηση που πρέπει να επιτευχθεί από τις παρεμβάσεις του Προγράμματος αντιστοιχεί στο 30% της κατανάλωσης του κτηρίου αναφοράς
  • Στις επιλέξιμες δαπάνες συμπεριλαμβάνονται όλες οι πρόσθετες εργασίες και επεμβάσεις που απαιτούνται για την τεχνικά ορθή ολοκλήρωση των παρεμβάσεων όπως αποξηλώσεις/ καθαιρέσεις και αποκομιδή, επεμβάσεις στη στέγη (π.χ. αντικατάσταση κεραμιδιών), κλπ. Επίσης στην κατηγορία «αντικατάσταση κουφωμάτων και συστημάτων σκίασης» περιλαμβάνεται και η τοποθέτηση μη σταθερών εξωτερικών σκιάστρων.
  • Με σκοπό την επιτάχυνση της εκταμίευσης των επιχορηγήσεων, ο μέγιστος χρόνος υλοποίησης των παρεμβάσεων μειώνεται σε 4 μήνες από την υπογραφή της δανειακής σύμβασης

Τέλος, διευκρινίζεται ότι οι αιτήσεις που έχουν υποβληθεί μέχρι σήμερα και πληρούν τους όρους θα υπαχθούν άμεσα στο πρόγραμμα, ενώ οι ανωτέρω τροποποιήσεις στους όρους του προγράμματος θα ισχύουν και για τις αιτήσεις αυτές.


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑΞεκινώντας την αναζήτηση πληροφοριών για την συμμετοχή σας στο πρόγραμμα, βρείτε παρακάτω μερικές βασικές πληροφορίες :
Α. ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΚΙΝΗΤΟΥ & ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΥ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ/ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗΣ
  • Το ατομικό ετήσιο δηλωθέν εισόδημα του ενδιαφερόμενου δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα €60.000 ή το οικογενειακό ετήσιο δηλωθέν τα €75.000
  • Η οικοδομική άδεια του ακινήτου έχει εκδοθεί μέχρι τις 31/12/1979
  • Το ακίνητο βρίσκεται σε περιοχή με τιμή ζώνης < €1.750/τ.μ.
  • Το ακίνητο έχει χρήση κύριας ή πρώτης δευτερεύουσας κατοικίας
  • Το ακίνητο έχει καταταχθεί με βάση το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης σε κατηγορία χαμηλότερη ή ίση της Δ
  • Ο προϋπολογισμός των εργασιών ενεργειακής αναβάθμισης δεν υπερβαίνει τα €15.000 (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ)
Β. ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΩΦΕΛΟΥΜΕΝΩΝ
Οι ωφελούμενοι από το πρόγραμμα διαχωρίζονται σε τρεις κατηγορίες με βάση τα εισοδήματά τους και κατ΄επέκταση λαμβάνουν τα ακόλουθα κίνητρα:
  • Κατηγορία κινήτρων Α: Επί του τελικού επιλέξιμου προϋπολογισμού, δάνειο ύψους 70% με επιδότηση επιτοκίου 100% και επιχορήγηση κόστους εργασιών ύψους 30%.
  • Κατηγορία κινήτρων Β: Επί του τελικού επιλέξιμου προϋπολογισμού, δάνειο ύψους 85%, με σταθερό επιτόκιο για 4 έτη 4,93% και επιχορήγηση ύψους 15%.
  • Κατηγορία κινήτρων Γ: Επί του τελικού επιλέξιμου προϋπολογισμού, δάνειο ύψους 100%, με σταθερό επιτόκιο για 4 έτη 4,93%.
Γ. ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
  • Διπλά τζάμια (συμπεριλαμβάνονται παντζούρια, ρολά κλπ.) και κουφώματα.
  • Μόνωση ταράτσας ή/και τοποθέτηση κελύφους.
  • Θέρμανση: Εγκατάσταση ή αντικατάσταση καυστήρα / λέβητα με νέο πετρελαίου, φυσικού αερίου ή συστήματος με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
  • Λοιπές παρεμβάσεις (σύστημα αντιστάθμισης θέρμανσης, μόνωση σωληνώσεων, σκίαστρα, ηλιακοί συλλέκτες, κλπ.)

ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Τα βήματα της διαδικασίας ένταξης στο πρόγραμμα

Α/Α Βήματα
1 Στο πρώτο στάδιο καλείται ενεργειακός επιθεωρητής για διενέργεια ενεργειακής επιθεώρησης βάσει της οποίας θα καθορισθεί η ενεργειακή κατηγορία της κατοικίας, οι προτεινόμενες παρεμβάσεις για αναβάθμιση κατά μια τουλάχιστον κατηγορία, η εξοικονόμηση που θα επιτευχθεί και το αντίστοιχο κόστος.
2 Στο δεύτερο στάδιο υποβάλλεται αίτηση συνοδευόμενη από τα απαραίτητα δικαιολογητικά σε συμβαλλόμενη τράπεζα. Σε περίπτωση πολυκατοικίας ως σύνολο κτηρίου υποβάλλεται αρχικά αίτηση από εκπρόσωπο της πολυκατοικίας και εν συνεχεία το σύνολο των αιτήσεων των ιδιοκτητών στο ίδιο υποκατάστημα. Είναι επιλέξιμες οι δαπάνες που αφορούν εργασίες που θα γίνουν μετά την έκδοση του πιστοποιητικού.
3 Υποδοχή των αιτήσεων από την τράπεζα / Έλεγχος δικαιολογητικών φακέλου / Έλεγχος επιλεξιμότητας της αίτησης βάσει των κριτηρίων.
4 Μετά το πέρας υποβολής αιτήσεων αξιολόγηση και κατάταξη βάσει κριτηρίου εξοικονόμησης ενέργειας προς κόστος παρέμβασης / Έκδοση Απόφασης υπαγωγής αιτήσεων / Κοινοποίηση της έγκρισης στη συμβαλλόμενη τράπεζα / Ενημέρωση Ωφελουμένου.
5 Υλοποίηση εργασιών.
6 2η Ενεργειακή επιθεώρηση / Έκδοση δεύτερου πιστοποιητικού / Έλεγχος ενεργειακής αναβάθμισης κατοικίας / Πιστοποίηση φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου.
7 Η εκταμίευση του δανείου ξεκινάει με την απόφαση υπαγωγής. Για την ολοκλήρωση της εκταμίευσης και τη λήψη του πρόσθετου κινήτρου της επιχορήγησης ο ωφελούμενος προσκομίζει:
α) τα παραστατικά των δαπανών
β) το δεύτερο πιστοποιητικό ενεργειακής επιθεώρησης
8 Δειγματοληπτικός έλεγχος υλοποίησης φυσικού αντικειμένου από την Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Ενέργειας (Ε.Υ.ΕΠ.ΕΝ.) του ΥΠΕΚΑ.
9 Πιστοποίηση / Έλεγχος της ορθής εκτέλεσης της πράξης σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ΕΣΠΑ.

ΑΝΗΛΙΚΟΙ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑ - ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ


ΝΟΜΟΣ 1837/1989 

"Για την προστασία των ανηλίκων κατά την απασχόληση και άλλες διατάξεις" 
(Φ.Ε.Κ. 85/Α/23-3-1989) 
Ο ΠΡΟΕ∆ΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ∆ΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ 
Εκδίδοµε τον ακόλουθο νόµο που ψήφισε η Βουλή: 
Άρθρο 1 
Πεδίο εφαρµογής
1. Οι διατάξεις του νόµου αυτού εφαρµόζονται σε κάθε µορφής απασχόληση και αυτοαπασχόληση 
ανηλίκων. Ως ανήλικοι για την εφαρµογή του νόµου αυτού νοούνται όσοι δεν έχουν συµπληρώσει το 18ο 
έτος της ηλικίας τους. 
2. Οι διατάξεις του νόµου αυτού δεν εφαρµόζονται στις οικογενειακού χαρακτήρα γεωργικές, δασικές και 
κτηνοτροφικές εργασίες.  
Άρθρο 2 
Όροι και προϋποθέσεις απασχόλησης 
1. Με την επιφύλαξη του άρθρου 3 ανήλικοι που δεν έχουν συµπληρώσει το 15ο έτος της ηλικίας τους 
απαγορεύεται να απασχοληθούν σε οποιαδήποτε εργασία.  
2. Ανήλικοι δεν επιτρέπεται να απασχολούνται σε εργασίες επικίνδυνες, βαριές ή ανθυγιεινές, καθώς και σε 
εργασίες που βλάπτουν την ψυχική τους υγεία και γενικά εµποδίζουν  την  ελεύθερη  ανάπτυξη  της 
προσωπικότητάς τους.  
Οι  εργασίες αυτές καθορίζονται µε απόφαση  του Υπουργού Εργασίας, που εκδίδεται ύστερα από γνώµη 
του Συµβουλίου Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας.  
3. Μέχρι την έκδοση της απόφασης της προηγούµενης παραγράφου εξακολουθούν να ισχύουν οι σχετικές 
διατάξεις.  
Άρθρο 3 
Καλλιτεχνικές και παρεµφερείς απασχολήσεις 
1. Με άδεια της Επιθεώρησης Εργασίας επιτρέπεται η απασχόληση ανηλίκων, που δεν έχουν συµπληρώσει 
το 15ο έτος της ηλικίας τους σε θεατρικές παραστάσεις, µουσικές εκτελέσεις ή άλλες καλλιτεχνικές 
εκδηλώσεις, διαφηµιστικά προγράµµατα, επιδείξεις µόδας, ραδιοφωνικές ή τηλεοπτικές εγγραφές ή 
εκποµπές, εγγραφές σε βίντεο, κινηµατογραφικές λήψεις, καθώς και η χρησιµοποίησή τους ως µοντέλων, 
εφ' όσον δεν βλάπτεται η σωµατική και η ψυχική τους υγεία και η ηθική τους.  
Με  απόφαση  του  Υπουργού  Εργασίας,  που  εκδίδεται  ύστερα  από  γνώµη της αντιπροσωπευτικότερης 
οργάνωσης των εργαζοµένων και των εργοδοτών του χώρου, µπορεί να επιτρέπεται η απασχόληση 
ανηλίκων και σε άλλες παρεµφερείς απασχολήσεις.  
2. Η κατά την παράγραφο 1 άδεια Επιθεώρησης Εργασίας χορηγείται στον εργοδότη ύστερα από αίτησή του 
και περιέχει το ονοµατεπώνυµο και την ηλικία του ανηλίκου, το είδος  της  εργασίας  στην  οποία  πρόκειται 
να απασχοληθεί, το ηµερήσιο πρόγραµµα και τη χρονική διάρκειά του.  
Η άδεια χορηγείται για χρονικό διάστηµα που δεν µπορεί να υπερβαίνει  τους  τρεις  µήνες. Παράταση  της 
άδειας µπορεί να χορηγηθεί για εξαιρετικούς λόγους.  
3. Για τη χορήγηση της άδειας ή την παράτασή της ο εργοδότης µαζί µε την αίτηση υποβάλλει δήλωση, ότι 
έχουν ληφθεί τα απαραίτητα µέτρα προστασίας του ανηλίκου, συναίνεση  του  προσώπου  που  έχει  την 
επιµέλεια  του  ανηλίκου  και  ιατρική  πιστοποίηση  από  τις  υπηρεσίες του Εθνικού Συστήµατος Υγείας 
(Ε.Σ.Υ.) και του Ιδρύµατος Κοινωνικών Ασφαλίσεων (Ι.Κ.Α.) ότι δεν  υπάρχει  κίνδυνος  για  τη  σωµατική  ή 
ψυχική υγεία του ανηλίκου στη συγκεκριµένη απασχόληση.  
Άρθρο 4 
Επαγγελµατικός προσανατολισµός
Οι ανήλικοι πριν απασχοληθούν σε οποιαδήποτε εργασία, εκτός από τις περιπτώσεις του άρθρου 3, πρέπει 
να παρακολουθήσουν προγράµµατα εξωσχολικού επαγγελµατικού προσανατολισµού. Τα προγράµµατα 
αυτά εκπονούνται και εφαρµόζονται από τον Οργανισµό Απασχολήσεως Εργατικού ∆υναµικού (Ο.Α.Ε.∆.), 
που χορηγεί στον ανήλικο βεβαίωση για το πρόγραµµα που παρακολούθησε.  2
Βιβλιάριο εργασίας δεν εκδίδεται χωρίς τη βεβαίωση αυτή.  
Η έναρξη ισχύος του άρθρου αυτού  ορίζεται  µε  απόφαση  του  οικείου νοµάρχη ύστερα από αιτιολογηµένη 
πρόταση του Ο.Α.Ε.∆.  
Άρθρο 5 
Χρονικά όρια εργασίας
1. Ανήλικοι, που δεν έχουν συµπληρώσει το 16ο έτος της ηλικίας τους, καθώς και ανήλικοι που φοιτούν σε 
γυµνάσια, λύκεια κάθε τύπου ή τεχνικές επαγγελµατικές σχολές, δηµόσιες ή ιδιωτικές, αναγνωρισµένες 
από το Κράτος, δεν µπορεί να απασχολούνται περισσότερο από έξι ώρες την ηµέρα και τριάντα ώρες την 
εβδοµάδα.  
2. Οι ανήλικοι εργαζόµενοι δικαιούνται ηµερήσια ανάπαυση δώδεκα τουλάχιστον συνεχείς ώρες, στις οποίες 
πρέπει να περιλαµβάνεται το χρονικό διάστηµα από τις δέκα το βράδυ µέχρι τις έξι το πρωί.  
3. Η ηµερήσια απασχόληση των ανηλίκων που φοιτούν σε γυµνάσια ή  λύκεια  κάθε  τύπου  ή  τεχνικές-
επαγγελµατικές σχολές, δηµόσιες  ή ιδιωτικές, αναγνωρισµένες από το Κράτος, αρχίζει ή λήγει δύο 
τουλάχιστον ώρες µετά τη λήξη ή πριν από την έναρξη των µαθηµάτων αντίστοιχα.  
4.  Η  απασχόληση  των  ανηλίκων  σε  καλλιτεχνικές  ή  παρεµφερείς  δραστηριότητες δεν µπορεί να υπερβαίνει 
τις:  
α) δύο ώρες την ηµέρα για ανηλίκους από τριών έως έξι ετών,  
β) τρεις ώρες την ηµέρα για ανηλίκους από έξι έως ένδεκα ετών, 
γ) τέσσερις ώρες την ηµέρα για ανηλίκους από ένδεκα έως δεκατριών ετών,  
δ) πέντε ώρες την ηµέρα για ανηλίκους από δεκατριών έως δεκαπέντε ετών.  
5. Η υπερωριακή απασχόληση των ανηλίκων απαγορεύεται.  
Άρθρο 6 
Αµοιβή
1. Οι ανήλικοι εργαζόµενοι αµείβονται µε βάση το κατώτατο τουλάχιστον  ηµεροµίσθιο  του  ανειδίκευτου 
εργάτη  που  προβλέπεται  από  την  εθνική  γενική  συλλογική  σύµβαση  εργασίας κατ' αναλογία των ωρών 
απασχόλησής τους.  
2. Ευνοϊκότερες συνθήκες εργασίας και µεγαλύτερη αµοιβή ρυθµίζονται µε συλλογικές συµβάσεις εργασίας.  
3. Οι διατάξεις του άρθρου 14 του ν. 1346/1983 κατισχύουν των διατάξεων του άρθρου αυτού.  
Άρθρο 7 
Άδειες 
1. Η κανονική άδεια χορηγείται κατά την περίοδο των θερινών σχολικών  διακοπών  σε  συνεχείς  ηµέρες.  Το 
µισό  της  κανονικής  άδειας  χορηγείται  τµηµατικά  και  σε  άλλες  χρονικές περιόδους, αν το ζητήσει ο 
ανήλικος.  
Οι διατάξεις οι οποίες ρυθµίζουν την κανονική άδεια στις επιχειρήσεις που λειτουργούν εποχιακά και 
ευνοϊκότερες για τους εργαζόµενους ρυθµίσεις δε θίγονται. Κατά  τα λοιπά εφαρµόζονται οι κείµενες 
διατάξεις περί κανονικών αδειών όπως θα ισχύουν κάθε φορά.  
2. Οι ανήλικοι εργαζόµενοι, ανεξάρτητα από το χρόνο απασχόλησής τους, όταν είναι συγχρόνως και µαθητές 
ή σπουδαστές σε αναγνωρισµένη σχολή, δικαιούνται για τη συµµετοχή  τους στις  εξετάσεις και άδεια δύο 
ηµερών συνεχόµενη ή τµηµατική, κατά την αίτησή τους, για κάθε ηµέρα εξετάσεων, µε την υποχρέωση να 
αποδεικνύουν  τη  συµµετοχή  τους  µε  σχετική  βεβαίωση. Η  άδεια  αυτή δεν µπορεί να είναι µικρότερη των 
14 ηµερών συνολικά.  
3. Οι άδειες της προηγούµενης παραγράφου  είναι  χωρίς  αποδοχές  από τον εργοδότη. Οι αποδοχές των 
αδειών αυτών καταβάλλονται πάντοτε από  τον Ο.Α.Ε.∆. και η δαπάνη των έξι πρώτων ηµερών κατ' έτος 
βαρύνει τον προϋπολογισµό αυτού,  η  δε  λοιπή  αποδίδεται  στον  Ο.Α.Ε.∆. από τον προϋπολογισµό του 
Υπουργείου Εργασίας, στον οποίο εγγράφεται σχετική πίστωση.  
4. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας ρυθµίζεται κάθε χρήσιµη λεπτοµέρεια για την εφαρµογή αυτού του 
άρθρου.  
Άρθρο 8 
Βιβλιάριο εργασίας
1. Οι ανήλικοι δεν επιτρέπεται να απασχολούνται, αν δεν είναι εφοδιασµένοι µε βιβλιάριο εργασίας, ειδικό για 
τη συγκεκριµένη εργασία ή οµάδα εργασιών.  3
2. Βιβλιάριο εργασίας δεν απαιτείται, όταν πρόκειται για απασχόληση ανηλίκου, σύµφωνα µε τις διατάξεις 
του άρθρου 3.  
3. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας,  ρυθµίζονται  η  διαδικασία  έκδοσης, ανανέωσης, αφαίρεσης και 
αντικατάστασης του βιβλιαρίου, το περιεχόµενό του, ο χρόνος της ισχύος του και κάθε άλλη αναγκαία 
λεπτοµέρεια.  
Άρθρο 9 
Τηρούµενα έντυπα από τους εργοδότες 
Κάθε εργοδότης, που απασχολεί ανηλίκους, τηρεί σχετικό µητρώο στο οποίο αναγράφει το ονοµατεπώνυµο 
του εργαζόµενου, τη χρονολογία γέννησης, τη διεύθυνση της κατοικίας  του,  τον  αριθµό  του  βιβλιαρίου 
εργασίας, την ηµεροµηνία έκδοσης ή ανανέωσής του, το είδος της  εργασίας, τη χρονολογία έναρξης και 
λήξης της σχέσης εργασίας.  
Ο εργοδότης οφείλει να διατηρεί το µητρώο σε καλή κατάσταση και  να  το  θέτει  στη  διάθεση  των  αρµόδιων 
κρατικών οργάνων, όταν ζητηθεί.  
Άρθρο 10 
Μητρώο ανηλίκων
1. Σε κάθε Επιθεώρηση Εργασίας τηρείται µητρώο των ανηλίκων που έχουν εφοδιαστεί από αυτή µε 
βιβλιάριο εργασίας.  
2. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας ρυθµίζονται η διαδικασία έκδοσης, το περιεχόµενο και ο τρόπος 
τήρησης του πιο πάνω µητρώου καθώς και κάθε αναγκαία σχετική λεπτοµέρεια.  
Άρθρο 11 
∆ιαδικασία ιατρικής πιστοποίησης
1.  Για  την  έκδοση  βιβλιαρίου  εργασίας  απαιτείται  ιατρική  πιστοποίηση ότι από την απασχόληση, που 
επέλεξαν  οι  ανήλικοι,  δε  διατρέχει  κίνδυνο  η  υγεία  τους  ή  η  σωµατική ή η πνευµατική ανάπτυξή τους. Η 
πιστοποίηση γίνεται από υγειονοµικές υπηρεσίες µετά από ιατρικές εξετάσεις.  
2.  Η  παραποµπή  στις  υγειονοµικές  υπηρεσίες  γίνεται  από  την  Επιθεώρηση  Εργασίας.  Η  διαδικασία  της 
παραποµπής ρυθµίζεται µε την απόφαση που προβλέπεται στην παράγραφο 3 του άρθρου 8. 
Άρθρο 12 
Αρµόδιες υγειονοµικές υπηρεσίες 
Αρµόδιες για τις ιατρικές εξετάσεις είναι οι υπηρεσίες του Εθνικού Συστήµατος Υγείας και του Ιδρύµατος 
Κοινωνικών Ασφαλίσεων, οι οποίες λειτουργούν στην περιοχή αρµοδιότητας της Επιθεώρησης Εργασίας, 
που χορηγεί το βιβλιάριο εργασίας. 
Άρθρο 13 
Ιατρικές εξετάσεις
1. Οι ιατρικές εξετάσεις των ανηλίκων ενεργούνται δωρεάν και περιλαµβάνουν γενικές εξετάσεις, καθώς και 
κάθε ειδικότερη εξέταση κατά την κρίση του αρµόδιου γιατρού για την έκδοση της ιατρικής πιστοποίησης.  
2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Υγείας, Πρόνοιας  και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, που 
εκδίδεται  ύστερα  από  γνώµη  του  Συµβουλίου  Υγιεινής  και  Ασφάλειας της Εργασίας (Σ.Υ.Α.Ε.), 
καθορίζονται ειδικές ιατρικές εξετάσεις που απαιτούνται για ορισµένες εργασίες ή οµάδα εργασιών.  
3. Οι ιατρικές εξετάσεις ενεργούνται:  
α) κάθε δώδεκα µήνες µέχρι να συµπληρωθεί το 18ο έτος της ηλικίας των ανηλίκων,  
β) σε χρονικά διαστήµατα µικρότερα από το δωδεκάµηνο, κατά την  κρίση γιατρού ή της αρµόδιας 
Επιθεώρησης Εργασίας σε περίπτωση ατυχήµατος ή ασθένειας,  
γ) σε περίπτωση αλλαγής εργασίας ή οµάδας εργασιών.  
Άρθρο 14 
Ιατρική πιστοποίηση 
1.  Η  πιστοποίηση  γίνεται  από  τον  προϊστάµενο  των  υπηρεσιών  υγείας ή από τους οριζόµενους απ' αυτόν 
γιατρούς και καταχωρίζεται σε ειδική βεβαίωση µε την ένδειξη κατάλληλος ή ακατάλληλος ή ακατάλληλος 
για ορισµένο χρόνο ή για ορισµένη εργασία.  4
2. Όταν η πιστοποίηση ισχύει για ορισµένη εργασία που απαιτεί ειδικές συνθήκες απασχόλησης ή 
επισηµαίνει ανωµαλία στην ανάπτυξη  ή  ειδικά  προβλήµατα  υγείας  του  εξεταζόµενου,  καθορίζει  και  τη 
χρονολογία επανεξέτασης καθώς και  τα  µέτρα  που  πρέπει  να  λάβει  η Επιθεώρηση Εργασίας, για τον 
επαγγελµατικό προσανατολισµό και την επαγγελµατική επανακατάρτιση του ανηλίκου, σε συνεργασία µε 
τις αρµόδιες για τα προγράµµατα εξωσχολικού προσανατολισµού υπηρεσίες του Ο.Α.Ε.∆. και τις 
υπηρεσίες υγείας. 
Άρθρο 15 
Ανήλικοι που απασχολούνται σε οποιοδήποτε εργοδότη έχουν όλες τις αξιώσεις που απορρέουν από 
έγκυρη σύµβαση εξαρτηµένης εργασίας, ανεξάρτητα αν τηρήθηκαν οι διατάξεις για την πρόσληψή τους.  
Οι διατάξεις του νόµου 1346/1983 που ρυθµίζουν θέµατα µαθητείας, καθώς και όσες δεν καταργήθηκαν µε 
αυτόν, κατισχύουν των διατάξεων του άρθρου αυτού. 
Άρθρο 16 
Εργασιακό περιβάλλον - Κίνδυνοι - Πρόληψη
1. Κάθε εργοδότης, εκτός από τα µέτρα υγιεινής και ασφάλειας που  προβλέπονται  για  όλους  του 
εργαζόµενους, οφείλει να λαµβάνει και πρόσθετα µέτρα προστασίας των ανηλίκων στο εργασιακό τους 
περιβάλλον, να ενηµερώνει αυτούς κατά την έναρξη αλλά και περιοδικά κατά τη διάρκεια της εργασίας για 
τους κινδύνους που απειλούν τη ζωή, την υγεία και τη φυσική, ψυχική και πνευµατική τους ανάπτυξη και 
να τους καθοδηγεί στη λήψη των κατάλληλων µέτρων για την αποφυγή των παραπάνω κινδύνων.  
Με  αποφάσεις  του  υπουργού  Εργασίας  και  του  κατά  περίπτωσιν  αρµόδιου υπουργού µπορεί να 
ορίζονται εξειδικευµένα πρόσθετα µέτρα προστασίας των ανηλίκων  για ορισµένες εργασίες και να 
ρυθµίζεται κάθε αναγκαία λεπτοµέρεια για την εφαρµογή τους.  
2. Κάθε εργοδότης οφείλει να προστατεύει τους ανηλίκους από πράξεις βίας ή προσβολής της 
προσωπικότητας ή βλάβης της ηθικής τους.  
3. ∆εν επιτρέπεται να είναι εργοδότες ανηλίκων, πρόσωπα που έχουν καταδικαστεί για εγκλήµατα κατά της 
γενετήσιας ελευθερίας και οικονοµικής εκµετάλλευσης της γενετήσιας ζωής ή για παράβαση των άρθρων 
5 έως και 11 του ν. 1729/1987 «Καταπολέµηση της διάδοσης των ναρκωτικών  και  προστασία  των 
νέων...» και του ν. 1500/1984 όπως κάθε φορά ισχύουν.  
Άρθρο 17 
Όργανα εφαρµογής 
1. Ο έλεγχος της εφαρµογής των διατάξεων του νόµου αυτού ανήκει στις Επιθεωρήσεις Εργασίας.  
2. Τα όργανα της προηγούµενης παραγράφου απαγορεύουν τη συνέχιση της εργασίας του ανηλίκου σε 
ορισµένη επιχείρηση, όταν απασχολείται  σε  συνθήκες  που  δεν  διασφαλίζουν  τη  σωµατική  ή  την  ψυχική 
του υγεία.  
Άρθρο 18 
Ποινικές διοικητικές κυρώσεις
1. Ο εργοδότης ή οι εκπρόσωποί του που παραβαίνουν από δόλο ή από αµέλεια τις διατάξεις του νόµου 
αυτού και των αποφάσεων, που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότησή του,  τιµωρούνται,  αν  από  άλλη  ποινική 
διάταξη δεν προβλέπεται βαρύτερη ποινή, σύµφωνα µε τις ποινές του άρθρου 458 του Ποινικού Κώδικα.  
2. Με κράτηση ή πρόστιµο τιµωρείται και εκείνος που ασκεί την επιµέλεια του ανηλίκου, όταν επιτρέπει σε 
αυτόν να ασχολείται κατά παράβασιν των άρθρων 2, 3, 5 και 8 του νόµου αυτού.  
3.  Εκτός  από  τις  ποινικές  κυρώσεις  της  παραγράφου  1,  ο  εργοδότης ή οι εκπρόσωποί του, που 
παραβαίνουν τις διατάξεις του νόµου αυτού, τιµωρούνται µε πρόστιµο τριάντα χιλιάδες έως τριακόσιες 
χιλιάδες  δραχµές.  Το  πρόστιµο  αυτό  επιβάλλεται  µε  πράξη  του  προϊσταµένου της αρµόδιας 
Επιθεώρησης Εργασίας. Οι διατάξεις των περιπτώσεων στ και ζ της παραγράφου 2 του άρθρου 5 του 
ν.δ. 2656/1953, όπως τροποποιήθηκε µε την παράγραφο 1 του άρθρου 1 του ν.δ. 763/1970 (ΦΕΚ 283), 
εφαρµόζονται και για το πιο πάνω πρόστιµο.  
4. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας µπορεί να αναπροσαρµόζεται  το ύψος του προστίµου της 
προηγούµενης παραγράφου.  
Aρθρο 19 5
Μεταβατικές διατάξεις 
1. Οι διατάξεις του άρθρου 2 εφαρµόζονται σε όλους τους ανηλίκους που θα απασχοληθούν για πρώτη 
φορά µετά την έναρξη της ισχύος του νόµου αυτού.  
2. Βιβλιάρια εργασίας ανηλίκων, που έχουν εκδοθεί µέχρι την έναρξη της ισχύος του νόµου αυτού, 
εξακολουθούν να ισχύουν µέχρι τότε που θα λήξει ο αναγραφόµενος σε αυτά χρόνος.  
3. Η προβλεπόµενη από το άρθρο 5 παρ. 1 ηµερήσια απασχόληση, για  τους  µαθητές  των  Σχολών 
Μαθητείας του Ο.Α.Ε.∆. ισχύει από την έναρξη του εκπαιδευτικού έτους 1989-1990.  
4. Με Προεδρικά ∆ιατάγµατα, που εκδίδονται µε κοινή πρόταση των  Υπουργών  Εργασίας  και  Εµπορικής 
Ναυτιλίας, εναρµονίζονται οι διατάξεις που ρυθµίζουν την ναυτική  εργασία  µε  τις  διατάξεις του νόµου 
αυτού.  
(τα άρθρα 20 έως και 22 παραλείπονται, καθόσον δεν αφορούν θέµατα ασφάλειας και υγείας των εργαζοµένων)
Παραγγέλλουµε τη δηµοσίευση του παρόντος στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως  και  την  εκτέλεσή  του  ως 
νόµου του Κράτους.  
Αθήνα, 22 Μαρτίου 1989 

ΑΔΕΙΑ ΘΗΛΑΣΜΟΥ & ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ

 
Σύμφωνα με το άρθρο 9 της Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. της 9 Ιουνίου 1993, όπως τροποποιήθηκε με τα άρθρο 6  της Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. 2002 – 2003 και τα άρθρα 8 & 9 της της Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. 2004 – 2005
Οι μητέρες εργαζόμενες δικαιούνται, για χρονικό διάστημα τριάντα μηνών από τη λήξη της άδειας τοκετού, (δηλαδή 9 εβδοµάδες µετά τον τοκετό) είτε να προσέρχονται αργότερα, είτε να αποχωρούν νωρίτερα κατά μία ώρα κάθε ημέρα.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ:
 α) Για το χρονικό διάστημα 30 μηνών από τη λήξη της άδειας λοχείας, δηλαδή 9 βδομάδες μετά τον τοκετό,(Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. 2004 άρθρο 8), είτε να προσέρχονται αργότερα, είτε να αποχωρούν νωρίτερα κατά μία ώρα κάθε ημέρα από την εργασία τους. 

β) Εναλλακτικά με συμφωνία του εργοδότη, το ημερήσιο ωράριο των μητέρων μπορεί να ορίζεται μειωμένο κατά δύο (2) ώρες ημερησίως για τους πρώτους δώδεκα (12) μήνες και σε μία (1) ώρα ημερησίως για έξη (6) επιπλέον μήνες (Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. 2002 –2003 άρθρο 6).
 
Το µειωµένο ωράριο (άδεια) θηλασµού και φροντίδας παιδιών, σύμφωνα την Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. 2004 – 2005, δικαιούται ο/η εργαζόµενος/η µε αίτησή του/της να το ζητήσει εναλλακτικά ως συνεχόµενη ισόχρονη άδεια µε αποδοχές, εντός της χρονικής περιόδου κατά την οποία δικαιούται µειωµένου ωραρίου για τη φροντίδα του παιδιού. Για τη λήψη της ισόχρονης άδειας απαιτείται συναίνεση του εργοδότη. Δείτε ένα παράδειγμα υπολογισμού και μετατροπής του μειωμένου ωραρίου σε ημέρες αδείας.
ΙΣΟΧΡΟΝΗ ΑΔΕΙΑ ΜΕ ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΑΝΤΙ ΤΟΥ ΜΕΙΩΜΕΝΟΥ ΩΡΑΡΙΟΥ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΠΑΙΔΙΟΥ
 
ΕΠΙ 5/ΜΕΡΟΥ
ΕΠΙ 6/ΜΕΡΟΥ
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΕΣ ΜΕΡΕΣ 2,5 ΕΤΩΝ910
910
ΜΕΙΟΝ ΣΑΒΒΑΤΑ - ΚΥΡΙΑΚΕΣ260
130
ΜΕΙΟΝ ΕΞΑΙΡΕΣ. ΑΡΓΙΕΣ 2,5 ΕΤΩΝ15
15
ΜΕΙΟΝ ΑΔΕΙΑ 2 ΕΤΩΝ 44
48
ΕΡΓΑΣΙΜΕΣ ΜΕΡΕΣ 2,5 ΕΤΩΝ591
717
ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΩΡΕΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ591
717
ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΜΕΡΕΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ74
108
ΣΥΝΟΛ. ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ14,78
17,93
ΜΗΝΕΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ (ΑΔΕΙΑ)3,39
4,11
Το µειωµένο ωράριο (άδεια) θηλασµού και φροντίδας παιδιών, δικαιούται ο/η εργαζόµενος/η µε αίτησή του/της να το ζητήσει εναλλακτικά ως συνεχόµενη ισόχρονη άδεια µε αποδοχές, εντός της χρονικής περιόδου κατά την οποία δικαιούται µειωµένου ωραρίου για τη φροντίδα του παιδιού. Για τη λήψη της ισόχρονης άδειας απαιτείται συναίνεση  του εργοδότη 
 Εναλλακτικά, με συμφωνία του εργοδότη, το ημερήσιο ωράριο των μητέρων μπορεί να ορίζεται μειωμένο κατά δύο ώρες ημερησίως για τους πρώτους 12 μήνες και σε μία ώρα για έξι (6) επιπλέον μήνες.
Την άδεια απουσίας για λόγους φροντίδας του παιδιού, δικαιούται και ο πατέρας εφόσον δεν κάνει χρήση αυτής η εργαζόμενη μητέρα, προσκομίζοντας στον εργοδότη του σχετική βεβαίωση του εργοδότη της μητέρας του παιδιού.
Το δικαίωμα καθυστερημένης προσέλευσης ή πρόωρης αποχώρησης της μητέρας και εναλλακτικά του πατέρα για τη φροντίδα του παιδιού, έχουν και οι θετοί γονείς παιδιού ηλικίας ως έξι (6) ετών, υπό τους ίδιους ως άνω όρους των φυσικών γονέων και χρονική αφετηρία την υιοθεσία.

Την άδεια φροντίδας παιδιού δικαιούνται και οι άγαμοι γονείς.
Η άδεια φροντίδας του παιδιού, θεωρείται και αμείβεται ως χρόνος εργασίας και δεν πρέπει να προκαλεί δυσμενέστερες συνθήκες στην απασχόληση και στις εργασιακές σχέσεις.