Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2012

ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ Η' ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙ...


“Όλες οι τεχνικές μελέτης για κάποια παιδιά δεν αρκούν ώστε να δώσουν ένα καλύτερο αποτέλεσμα στο διάβασμα” σημειώνει η σύμβουλος μελέτης – ψυχολόγος Ιφιγένεια Λαμπροπούλου. “Το πώς είναι ο χώρος που διαβάζει, τι τρώει, πώς διαβάζει και διάφορα άλλα είναι πρωταρχικής σημασίας για το διάβασμα”.
Η Ιφιγένεια Λαμπροπούλου σου δίνει το σχέδιο, τη στρατηγική που πρέπει να ακολουθήσεις ώστε το μικρό σου να μελετά σωστά και εποικοδομητικά.
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ…

-Καταρχάς, πρέπει να έχει σεταριστεί ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα για όλα. Πότε θα γυρίσει από το σχολείο, πότε θα φάει, πότε θα ξεκουραστεί, πότε θα πάει στις εξωσχολικές δραστηριότητες, πότε θα γυρίσει, πότε θα διαβάσει, πότε θα ξεκουραστεί, πότε θα παίξει, πότε θα κοιμηθεί.
Όταν είναι η ώρα για να ξεκινήσει το παιδί το διάβασμά του…
Ο χώρος μελέτης
-Πρέπει να είναι καθαρός. Να μην υπάρχει ακαταστασία από παιχνίδια, ρούχα κτλ.
-Το γραφείο να είναι τακτοποιημένο με τα απαραίτητα γραφικά υλικά π.χ. τετράδια, μολύβια, γόμα κτ) και να μην έχει περιττά αντικείμενα όπως μαρκαδόρους εάν δεν είναι ώρα για ζωγραφική, παραμύθια κτλ.
-Απαραιτήτως να είναι ΠΑΝΤΑ ίδιος ο χώρος μελέτης. Όχι τη μία να διαβάζει στο τραπέζι της κουζίνας, την άλλη στο τραπεζάκι του σαλονιού ή στο πάτωμα.
-Πρέπει να υπάρχει τραπέζι-γραφείο μόνο για τη μελέτη, στο οποίο δεν θα τρώει, δεν θα παίζει με παιχνίδια, θα είναι μόνο για να κάνει τα μαθήματά του.
-Ο χώρος αυτός πρέπει να έχει σωστό αερισμό. Ακόμα και τον χειμώνα που κάνει κρύο είναι απαραίτητο το παράθυρο να είναι ένα δαχτυλάκι ανοιχτό για να μπαίνει φρέσκος αέρας.
-Ο φωτισμός πρέπει να είναι φυσικός -ρωτήστε σε καταστήματα με λάμπες- και όχι τύπου «κρυφό σχολειό».
Η συγκέντρωση
-Όταν το μυαλό ταξιδεύει και δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί οι βαθιές ανάσες με αργό και ρυθμικό τρόπο βοηθούν πολύ. Ηρεμούν το μυαλό.
-Επικεντρωθείτε στις αναπνοές. Είναι απόλυτα φυσιολογικό ακόμα και τότε να δυσκολεύεται να μην σκέφτεται η Αννούλα τον Γιωργάκη που δεν της μίλησε σήμερα ή ο Αντωνάκης το φίλο του τον Τάσο που τον κλώτσησε. ΟΜΩΣ, μπορεί να κλείσει για λίγο τα μάτια με γυρισμένη την πλάτη στο βιβλίο, να μετρήσει έως το 10 και όταν νιώσει πια έτοιμο να καθίσει και να ξεκινήσει.
Η διατροφή
-Πριν αλλά και κατά τη διάρκεια του διαβάσματος, στα σύντομα διαλείμματα, καλό είναι να προσλαμβάνονται μικρά υγιεινά γεύματα που θα το βοηθήσουν στο να επανακτά τις δυνάμεις του, αλλά και να μαθαίνει όσα διαβάζει.
-Αποφύγετε το μεσημεριανό φαγητό να είναι κόκκινο κρέας ή έτοιμες προθερμασμένες τροφές.
-Κατά τα διαλείμματα μην του δώσετε γλυκά, πατατάκια-γαριδάκια, κρουασάν, τηγανιτά, ντόνατς, σοκολάτες κτλ, τροφές δηλαδή που είναι πλούσιες σε κορεσμένα λίπη και χοληστερόλη.
-Προτιμήστε φρούτα, σαλάτες, γιαούρτι με ξηρούς καρπούς, ψωμί με βούτυρο και μέλι.
Οι ηχητικές παρεμβάσεις
-Η τηλεόραση που παίζει στο διπλανό δωμάτιο ή το τηλέφωνο που χτυπά συνέχεια στο σπίτι ή οι φωνές πρέπει να είναι ανύπαρκτα. Πρέπει να σεβόσαστε το παιδί που κάνει μία τόσο σοβαρή προσπάθεια για τη μόρφωσή του και μπορείτε να το στηρίξετε παρέχοντάς του ένα περιβάλλον όπου δεν θα το «προκαλεί» να τα παρατάει. Π.χ. εάν υπάρχει μικρότερο αδερφάκι στο σπίτι, μπορείτε να του βάλετε να δει ένα dvd με σιγά τον ήχο ή να απασχοληθείτε εσείς μαζί του διαβάζοντάς του ένα παραμύθι που είναι και το καλύτερο.
-Πολλά παιδιά προτιμούν κατά τη διάρκεια της μελέτης να έχουν μουσική να παίζει. ΝΑΙ στη μουσική εάν είναι χωρίς στίχους και κατά προτίμηση κάποια μουσική απαλή. Σε χαμηλή ένταση, ίσα που να λειτουργεί ως χαλί για να εξαλείφει τους υπόλοιπους εξωτερικούς ήχους. Είναι άλλωστε γνωστές οι ιδιότητες της μουσικής. Ενεργοποιεί το νου, μειώνει το άγχος, ενθαρρύνει την μάθηση.
Ώρες μελέτης
-Μόλις επιστρέφει το παιδί από το σχολείο, είναι καλύτερα -αν φυσικά το επιτρέπει το εξωσχολικό πρόγραμμα- να ξεκουράζεται 1 ωρίτσα προτού ξεκινήσει. Έτσι, θα ξεκουράζεται το μυαλό του και να αλλάζει παραστάσεις και διάθεση.
-Αποφύγετε τις πολύ βραδινές ώρες τη μελέτη που η κούραση είναι πια συσσωρευμένη, αλλά και τις πολύ πρωινές ώρες πριν το σχολείο που με βάρβαρο τρόπο διακόπτουν τον ύπνο και το κάνουν να ξεκινά την ημέρα με άγχος εάν θα προλάβει να διαβάσει για το διαγώνισμα της ημέρας.
Ο ύπνος είναι ο καλύτερος φίλος όλων!
Ο βραδινός ύπνος με σεβασμό στους βιορυθμούς είναι ό,τι καλύτερο για τη μνήμη, για την ξεκούραση του εγκεφάλου, για την ανάπτυξη -νοητική και σωματική.
Της Ιφιγένειας Λαμπροπούλου
Πηγή: http://www.tlife.gr/Article/FN/0-12-9376.html