Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2011

ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΝΟΥΛΑ


Βάλε στο μέρος της καρδιάς το πρωινό φιλί μου
κι έλα για λίγο να σε δω, άστρο και γιασεμί μου.

Έλα και σου ’χω έτοιμα φτερά για να πετάξεις
τα όνειρα σου μάτια μου για να τα κάνεις πράξεις.
Στον ουρανό φτερούγισε σε θάλασσες, σε δάση.
Μα όσο μακριά μου κι αν πετάς ποτέ να μη ξεχάσεις,
στις προσευχές θα βρίσκεσαι και μες στην αγκαλιά μου
στη σκέψη και στα όνειρα στους χτύπους της καρδιάς μου.

Την πρωινή μου την ευχή σου στέλνω πριν χαράξει,
από το μάτι του κακού αυτή να σε φυλάξει.
Κι όταν ξυπνάς κάθε πρωί τον ήλιο σαν κοιτάξεις,
στην αγκαλιά του πρωινού ποτέ να μη ξεχάσεις,
να ψάχνεις μέσα στη ζωή, τα άνθη τα λευκά της
και την ευχή μου θα τη βρεις μέσα στη μυρωδιά της.

ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΝΟΥΛΑ


Η καρδιά της μάνας


Ένα παιδί, μοναχοπαίδι αγόρι,
αγάπησε μιας μάγισσας την κόρη.
-Δεν αγαπώ εγώ, του λέει, παιδία,
μ’ αν θέλεις να σου δώσω το φιλί μου,
της μανας σου να φέρης την καρδιά
να ρίξω να την φάη το σκυλί μου

Τρέχει ο νειός, την μάνα του σκοτώνει
και την καρδιά τραβά και ξεριζώνει
και τρέχει να την πάη μα σκοντάφτει
και πέφτει ο νειός κατάχαμα με δαύτη.

Κυλάει ο γυιός και η καρδιά κυλάει
και την ακούει να κλαίη και να μιλάη.
Μιλάει η μάνα στο παιδί και λέει:
-Εχτύπησες, αγόρι μου;…και κλαίει!

Αγγελος Βλάχος

ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΝΟΥΛΑ


1)      Η μαμά η γλυκιά
Που μ’ αγαπά μ’ όλη της την καρδιά
Είναι πάντα στο πλευρό μου
Φύλακας και άγγελος μου
Πόσο θα ’θελα να τη φιλήσω
Στην αγκαλιά μου να τη σφίξω
Να της δώσω δυο φιλιά
Με αγάπη και χαρά.
2)      «Μάνα» κράζει το παιδάκι,
«Μάνα» ο νιος και «Μάνα» ο γέρος,
«Μάνα» ακούς σε κάθε μέρος,
α! τι όνομα γλυκό.
Τη χαρά σου και τη λύπη,
με τη μάνα τη μοιράζεις,
ποθητά την αγκαλιάζεις,
δεν της κρύβεις μυστικό.
Εις τον κόσμον άλλο πλάσμα,
δεν θα βρεις να σε μαντεύει,
σαν τη μάνα που λατρεύει,
σαν τη μάνα που πονεί.
Την υγειά της, τη ζωή της,
όλα η μάνα τ’ αψηφάει,
για το τέκνο π’ αγαπάει,
για το τέκνο που φιλεί.
Όπου τρέχεις, πάντα η μάνα,
με το νου σε συντροφεύει,
σε προσμένει, σε γυρεύει,
μ’ ανυπόμονη καρδιά.
Κι αν σκληρός εσύ φαρμάκια,
την ποτίζεις την καημένη,
πάντα η μάνα σ’ απανταίνει,
με τα ολόθερμα φιλιά.

Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2011

Τι πρέπει να γνωρίζετε για την καλή και την κακή χοληστερόλη και πώς πρέπει να αντιμετωπίσετε τα προβλήματα που δημιουργεί.

Τι πρέπει να γνωρίζετε για την καλή και την κακή χοληστερόλη και πώς πρέπει να αντιμετωπίσετε τα προβλήματα που δημιουργεί.

Ως αθηροσκλήρυνση ονομάζουμε την ανάπτυξη πλακών στον εσωτερικό χιτώνα του τοιχώματος των αγγείων μας προκαλώντας στένωση του αυλού τους και υποαιμάτωση των οργάνων που τροφοδοτούνται από αυτά τα αγγεία. Οι αθηρωματικές πλάκες αποτελούνται κυρίως από λιποπρωτείνες αλλά και από διάφορα κύτταρα (λευκά αιμοσφαίρια και μακροφάγα) και ασβέστιο και συνήθως εντοπίζονται στις:
-στεφανιαίες αρτηρίες της καρδιάς, προκαλώντας στηθάγχη και εμφράγματα.
-στις αρτηρίες του εγκεφάλου, προκαλώντας αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια.
-στις περιφερικές αρτηρίες των άκρων, προκαλώντας διαλείπουσα χωλότητα ή γάγγραινα.
-στις αρτηρίες των σπλάχνων, όπως των νεφρών προκαλώντας αρτηριακή υπέρταση.
Οι διαταραχές των λιποπρωτεινών αποτελούν τον πιο αναγνωρισμένο και κατανοητό παράγοντα κινδύνου για την ανάπτυξη αθηροσκλήρυνσης. Να σημειωθεί ότι η πιο επικίνδυνη για τα αγγεία μας είναι η κακή χοληστερόλη (LDL) γι αυτό και η τιμή της αποτελεί το κριτήριο για το αν θα λάβουμε θεραπεία ή όχι , εκτός απο τις περιπτώσες σημαντικής αύξησης των τριγλυκεριδίων οπότε αυτά τότε θα αποτελέσουν πρώτο στόχο για θεραπεία.
Πότε τη μετράμε για πρώτη φορά ως ενήλικες και ποιές είναι οι φυσιολογικές τιμές
Για πρώτη φορά σε ενήλικα πρέπει να τη μετράμε στην ηλικία των 20 ετών και, αν είναι φυσιολογική, έκτοτε ανά 5 χρόνια.
Η τιμή της χοληστερόλης που είναι φυσιολογική για τον καθένα μας καθορίζεται από πόσους παράγοντες κινδύνου έχουμε για αθηρο-σκλήρυνση. Οι παράγοντες αυτοί είναι:
1. Κάπνισμα
2. Αρτηριακή υπέρταση
3. Σακχαρώδης διαβήτης
4. Χαμηλή καλή χοληστερόλη (HDL), μικρότερη του 40 mg/dl
5. Οικογενειακό ιστορικό στεφανιαίας νόσου
α)για τις γυναίκες, συγγενής α’ βαθμού σε ηλικία <55 ετών και
β)για τους άνδρες, συγγενής α' βαθμού σε ηλικία<65 ετών.
Ηλικία: άνδρες μεγαλύτεροι ή ίσοι με την ηλικία των 45 ετών και οι γυναίκες των 55 ετών αντίστοιχα.
Έτσι,
-η παρουσία 0 έως 1 από τους ανώτερους παράγοντες κινδύνου θέτει ως στόχο την LDL<160 mg/dl.
-η παρουσία 2 ή περισσοτέρων από τους ανώτερους παράγοντες κινδύνου θέτει ως στόχο την LDL20% (υψηλός- (ισοδύναμος εναλλακτικά με την παρουσία σακχαρώδη διαβήτη ή στεφανιαίας νόσου) τότε ο στόχος είναι η LDL<100mg/dl.
Επόμενους στόχους μετά την LDL αποτελούν η non-HDL=ολική χοληστερόλη-LDL (ανώτατο όριο 30mg/dl πάνω από τις προαναφερθείσες τιμές της LDL αντίστοιχα), η HDL>40mg/dl, τα τριγλυκερίδια<150mg/dl και η ολική χοληστερόλη <200mg/dl.
Πώς θα βελτιώσουμε τη χοληστερόλη μας;
-Απαιτείται τροποποίηση του τρόπου ζωής και κυρίως της διατροφής ώστε να μην αισθανόμαστε ότι πιεζόμαστε να κάνουμε δίαιτα (την οποία δεν θα κρατήσουμε για πολύ) αλλά ότι τρώμε πιο υγιεινά και αυτό θα αποτελεί πλέον καθημερινή συνήθεια.
Το διαιτολογιό μας καλό θα είναι να περιλαμβάνει 1,5-2 λίτρα τουλάχιστον υγρά την ημέρα, μικρά-συχνά γεύματα (πρωινό, δεκατιανό, μεσημεριανό, απογευματινό σνακ και βραδυνό), περιορισμό των λιπαρών τροφών (βούτυρο, πλήρες γάλα και κίτρινα τυριά/φέτα, παγωτά/γλυκά, αλλαντικά και κρέας) και του αλκοόλ καθώς και αύξηση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών. Προσοχή: ό,τι και να φάμε σηκωνόμαστε από το τραπέζι ελαφρά πεινασμένοι και όχι χορτάτοι. Αυτό είναι το πιο εύκολο μέσο να υποκαταστήσουμε το θερμιδομετρητή.
-Άσκηση.
-Ψυχολογική υποστήριξη, κυρίως στην ψυχαναγκαστική υπερφαγία.
Αν μετά από τα παραπάνω η κακή χοληστερόλη μας LDL είναι 30mg/dl πάνω από τα καθορισμένα για εμάς όρια, τότε ο γιατρός μας θα μας συμβουλεύσει να λάβουμε την κατάλληλη για εμάς φαρμακευτική υπολιπιδαιμική αγωγή την οποία και θα λαμβάνουμε έκτοτε εφ' όρου ζωής.


Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2011

Η ΖΑΧΑΡΗ ΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ


Η ΖΑΧΑΡΗ ΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ


Σίγουρα μεριμνάτε καθημερινά για τη σωστή και ισορροπημένη διατροφή του παιδιού σας, του μαγειρεύετε νόστιμα και υγιεινά, γεμίζετε το ψυγείο με τα πλέον θρεπτικά τρόφιμα και του προσφέρετε όλα όσα έχει ανάγκη για να αναπτυχθεί σωστά. Μήπως όμως μαζί με όλα αυτά τα θρεπτικά στοιχεία και τις βιταμίνες που του προσφέρετε, του δίνετε και λίγη ζάχαρη παραπάνω απ’ όσο πρέπει; Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει πρόσφατη έρευνα στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την οποία το μέσο παιδί προσχολικής ηλικίας καταναλώνει 15 κουταλάκια ζάχαρης (ή άλλων γλυκαντικών ουσιών όπως το μέλι και η φρουκτόζη) τη μέρα, ενώ η επιτρεπόμενη ποσότητα είναι 6 κουταλάκια. Οι κύριες πηγές ζάχαρης στην παιδική διατροφή είναι οι φρουτοχυμοί και τα ανθρακούχα ποτά, τα μπισκότα και οι καραμέλες. Ακόμα και τα πιο υγιεινά φαγητά, όμως, κρύβουν ποσότητες ζάχαρης μεγαλύτερες από αυτές που πιστεύουμε.
Οι επιστήμονες προειδοποιούν πως η μεγάλη ποσότητα ζάχαρης προκαλεί προβλήματα βάρους, καθώς και προβλήματα στα δόντια και πιθανότατα στην καρδιά. Συγχρόνως, όλες οι ζαχαρούχες τροφές, οι οποίες είναι φτωχές σε βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά, κόβουν την όρεξη του παιδιού για πιο θρεπτικά φαγητά με αποτέλεσμα να παρεμποδίζουν την ομαλή του ανάπτυξη.

ΕΡΩΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΣΤΙΓΜΗ

Τα παιδιά λατρεύουν τη ζάχαρη. Από τη στιγμή που γεννιούνται έχουν μια φυσική προτίμηση στη γλυκιά γεύση – εξάλλου το μητρικό γάλα είναι μια πολύ γλυκιά τροφή. Έρευνες δείχνουν ότι η ζάχαρη μπορεί να έχει καθησυχαστική επίδραση σ’ ένα αναστατωμένο μωρό, ενώ το ζαχαρόνερο είναι η πρώτη τροφή για τα πρόωρα μωρά τις πρώτες ώρες της ζωής τους. Τίποτα απ’ όλα αυτά δεν είναι τυχαίο αφού ο ρόλος της ζάχαρης είναι σημαντικός για την άμεση απόδοση ενέργειας στον ανθρώπινο οργανισμό και κατ’ επέκταση για την προστασία της εγκεφαλικής και μυϊκής λειτουργίας του. Η κατανάλωση ζάχαρης, λοιπόν, σαφώς και θα πρέπει να περιλαμβάνεται στο διαιτολόγιο του παιδιού. Η σχέση όμως που θα αναπτύξουν τα παιδιά μας με τις τροφές που εμπεριέχουν ζάχαρη χρειάζεται οριοθέτηση.

ΥΠΕΡΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΧΘΡΟΣ

Οι περισσότερες παιδικές τροφές είναι ιδιαίτερα γλυκές και έτσι τα παιδιά δυσκολεύονται να αποδεχτούν άλλες γεύσεις όπως η ξινή και η πικρή. Ίσως κι αυτό αποτελεί μια εξήγηση γιατί το μικρό σας αντιδρά έτσι στη θέα και μόνο των πράσινων λαχανικών μέσα στο πιάτο του. Βέβαια, υπάρχει και η καλή ζάχαρη που συνυπάρχει, για παράδειγμα, στα φρούτα μαζί με όλες τις πολύτιμες βιταμίνες τους. Δυστυχώς, όμως, ακόμα και τα φρούτα στη φυσική τους μορφή δεν αποτελούν τα πλέον δημοφιλή φαγητά των λιλιπούτειων, οι οποίοι αντιθέτως λατρεύουν τους χυμούς με προσθήκη ζάχαρης ή μια καραμέλα με… γεύση πορτοκάλι. Οι επιστήμονες πιστεύουν πως η γλυκιά γεύση παρεμβαίνει και παρεμποδίζει την αποδοχή άλλων γεύσεων και γι’ αυτό, όσο πιο πολλά γλυκά φαγητά τρώει ένα παιδί τόσο πιο λίγα φρούτα, λαχανικά και γαλακτοκομικά καταναλώνει, είναι με λίγα λόγια μια σχέση αντιστρόφως ανάλογη.
Και καταλήγουν: η υπερκατανάλωση της ζάχαρης και οι αρνητικές της συνέπειες στον παιδικό οργανισμό δεν είναι άμεσα ορατές, αλλά μακροπρόθεσμα μπορούν να αποβούν εξαιρετικά επικίνδυνες.
Δεν χρειάζεται όμως να φτάσουμε και στο άλλο άκρο. Κάποιοι γονείς πιστεύουν ότι η ζάχαρη θα πρέπει να εξαιρείται εντελώς από το παιδικό διαιτολόγιο. Κάτι τέτοιο είναι λάθος! Αυτό που χρειάζεται να προσέξουν είναι την υπερβολική κατανάλωση από το παιδί τους, διότι θα επιφέρει αρνητικά αποτελέσματα όπως: αύξηση σωματικού βάρους, καταπόνηση των οστών, αποθήκευση λίπους στο μυϊκό ιστό, εμφάνιση τερηδόνας, ανάπτυξη προδιάθεσης σακχαρώδους διαβήτη.

ΠΩΣ ΘΑ ΧΤΙΣΕΤΕ ΜΙΑ ΣΩΣΤΗ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΓΛΥΚΑ

Το πρώτο που πρέπει να κάνετε είναι να φροντίσετε να μην υπάρχουν στο σπίτι τροφές πλούσιες σε ζάχαρη. Είναι δύσκολο ένα παιδί να αντισταθεί στο γλυκό πειρασμό που κρύβεται στο ντουλάπι ή το ψυγείο. Η υπερβολική αυστηρότητα ωστόσο δεν βοηθάει. Παρόλο που είναι καλό γενικά να αποφεύγονται σε καθημερινή βάση οι γλυκές λιχουδιές γιατί περιέχουν πολλά κορεσμένα λιπαρά, οι τροφές αυτές δεν θα πρέπει να εξαιρούνται εντελώς από το διαιτολόγιο του παιδιού. Μερικές φορές την εβδομάδα μπορείτε να του προσφέρετε κάποια γλυκά π.χ. ένα κομμάτι κέικ ή τα αγαπημένα του μπισκότα. Για αυτό σκόπιμο είναι να μπαίνουν συγκεκριμένα όρια σχετικά με την κατανάλωσή γλυκών. Ακόμα:
Μάθετε στο παιδί σας να είναι… επιλεκτικό στο θέμα του γλυκού.
Μπορεί να τρώει ένα γλυκάκι (αλλά μόνο ένα) την ημέρα. Δώστε του λοιπόν την ευκαιρία να διαλέξει ανάμεσα στο παγωτό ή σε δύο μπισκότα.
Αποφύγετε τα επεξεργασμένα τρόφιμα και γλυκά.
Επειδή δεν μπορείτε να καταλάβετε τι περιέχουν, μαγειρέψτε τα δικά σας σπιτικά  φαγητά με τα πιο υγιεινά συστατικά.
Συμβιβαστείτε με το παιδί σας.
Αν του απαγορεύσετε διά ροπάλου συγκεκριμένα φαγητά θα τα κάνετε πολύ πιο… γοητευτικά στα μάτια του. Αντί για αυτό μπορείτε να του δίνετε τα πιο ανθυγιεινά φαγητά μία φορά την εβδομάδα.
Αποφύγετε τα αναψυκτικά.
Επειδή κρύβουν μεγάλες ποσότητες ζάχαρης, προσφέρετε στο παιδί σας μια φρεσκοστυμμένη πορτοκαλάδα.
Κάντε το συνήθεια να πλένει τα δόντια του αμέσως μετά το γλυκό.
Η ζάχαρη ταΐζει τα μικρόβια του στόματος που καταστρέφουν τα δόντια.
• Αναβάλλετε όσο μπορείτε τη γνωριμία με τις γλυκές γεύσεις.
Δεν χρειάζεται, για παράδειγμα, να δώσετε στο μωρό να δοκιμάσει μια κουταλίτσα από την τούρτα των πρώτων γενεθλίων του.
Δώστε το καλό παράδειγμα δείχνοντας αυτοέλεγχο.
Αν έχετε γεμίσει όλα τα ντουλάπια της κουζίνας με μπισκοτάκια και τα ανοίγετε κάθε λίγο και λιγάκι για να τσιμπήσετε μια νοστιμιά μπροστά στο παιδί ή τρώτε μια ολόκληρη σοκολάτα μπροστά στην τηλεόραση, τι περιμένετε να κάνει και το παιδί;
Αποφύγετε τις διαμάχες.
Αν κάθε πρωί που ξυπνά σας παρακαλά να του δώσετε μια σοκολάτα, μην του το απαγορεύετε ορθά κοφτά. Εξηγήστε του με υπομονή πόσο κακό του κάνει.
Αναγνωρίστε τη διαφορά.
Επειδή ζάχαρη, από… ζάχαρη διαφέρει, είναι σημαντικό να μπορούμε να ξεχωρίσουμε σε ποια τρόφιμα υπάρχει στην απλή της μορφή, μιας και στην περίπτωση αυτή χαρίζει στο παιδί ενέργεια χωρίς να επιβαρύνει τον οργανισμό του. Πάρτε για παράδειγμα τα φρούτα από τη μια και το κέικ από την άλλη. Είναι και οι δύο τροφές που περιέχουν σημαντικές ποσότητες ζάχαρης, αλλά τα φρούτα είναι πολύ πιο υγιεινά αφού πέραν του άμεσου ταχύτατου ρυθμού απόδοσης ενέργειας, ο οργανισμός μέσω της ζάχαρης των φρούτων θα αξιοποιήσει το μεγαλύτερο ποσό της ενέργειας αποφεύγοντας την άμεση αποθήκευσή του σε μορφή λίπους.

ΕΧΕΙ ΚΑΙ Η ΖΑΧΑΡΗ ΤΗΝ ΩΡΑ ΤΗΣ

Ας δούμε πότε το παιδί έχει περισσότερη ανάγκη την κατανάλωση ζάχαρης.
• Κατά το πρωινό ξύπνημα. Το πρωί το ποσό της γλυκόζης στον παιδικό οργανισμό είναι μειωμένο. Αν λοιπόν δώσετε στο παιδί σας ένα πρωινό που περιέχει τρόφιμα με ζάχαρη θα παραχθεί ένα ικανοποιητικό ποσό ενέργειας ώστε να ξεκινήσει την ημέρα του με ζωντάνια και καλή διάθεση.
Εάν το παιδί αθλείται ή στο μάθημα της γυμναστικής. Θα ήταν καλό μισή ώρα πριν και μισή ώρα μετά να τραφεί με τέτοιου είδους τρόφιμα, ώστε να αθληθεί με πλήρη απόδοση χωρίς να καταβληθεί από το αίσθημα της κόπωσης προφυλάσσοντας ταυτόχρονα το μυϊκό ιστό.
Όταν μελετά ή προετοιμάζεται για κάποιο τεστ. Ή ακόμα κι όταν δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί στο διάβασμα. Ένα διάλειμμα για να καταναλώσει τροφές οι οποίες θα του προσφέρουν ενέργεια μέσω απλών σακχάρων, μπορεί να ενισχύσει τις επιδόσεις του.

ΤΑ ΤΡΙΑ ΠΙΟ ΣΥΧΝΑ ΛΑΘΗ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΜΕ

Μπορεί η ζάχαρη και γενικά τα γλυκά να είναι ο πιο εύκολος τρόπος να χειριστείτε ένα παιδί, δεν είναι όμως και ο πιο σωστός. Γενικώς, τα γλυκά δεν θα πρέπει να παρεμβαίνουν στον τρόπο που επικοινωνούμε και μεγαλώνουμε τα παιδιά μας. Ορίστε μερικά λάθη που πρέπει να αποφεύγετε:
«Αν αδειάσεις το πιάτο, θα σου δώσω σοκολάτα»
Το φαγητό και ιδιαίτερα τα γλυκά δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται σαν μέσο ανταμοιβής και φυσικά δεν θα πρέπει να τα στερούμε από το παιδί χρησιμοποιώντας τα σαν μέσο τιμωρίας. Το παιδί πρέπει να μάθει από νωρίς ότι τρώει για να ικανοποιήσει την πείνα του αλλά και τις ανάγκες του οργανισμού του. Οποιοδήποτε άλλη παρεμβολή σε σχέση με το φαγητό δίνει λάθος μηνύματα.
«Πάρε μια καραμέλα για να μην κλαις»
Το φαγητό σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται σαν μέσο ανακούφισης από δυσάρεστα συναισθήματα. Με αυτό τον τρόπο το παιδί, κάθε φορά που θα έρχεται αντιμέτωπο με συναισθήματα όπως λύπη ή απογοήτευση ή ακόμα και στρες ή ανία, θα καταφεύγει στο φαγητό και ιδιαίτερα σε γλυκές τροφές ή τροφές πλούσιες σε λιπαρά γνωστές και ως «τροφές ανακούφισης». Αυτός ο συσχετισμός μπορεί να το ακολουθεί για το υπόλοιπο της ζωής του διαμορφώνοντας ένα εντελώς λανθασμένο μοντέλο διατροφικής συμπεριφοράς ενός ενήλικα που θα τρώει για συναισθηματικούς λόγους κι όχι γιατί πεινάει πραγματικά. Βοηθήστε λοιπόν το παιδί σας να διαχειριστεί τα συναισθήματα λύπης ή αναστάτωσης με το να ανταποκρίνεστε στις πραγματικές του ανάγκες κι όχι αποσπώντας την προσοχή του με γλυκούς πειρασμούς.
«Μην τρως γλυκά γιατί θα παχύνεις»
Έχει αποδειχθεί από έρευνες ότι ακόμα και τα υπέρβαρα παιδιά είναι καλύτερο να τα ενθαρρύνουμε να καταναλώνουν περισσότερες υγιεινές τροφές από το να τους απαγορεύουμε να τρώνε τροφές που εμπεριέχουν ζάχαρη. Και αυτό γιατί οι απαγορεύσεις εντείνουν την επιθυμία για τις τροφές αυτές.
Smart tip:
  • Μάθετε στο παιδί να βουρτσίζει τα δόντια του μετά την κατανάλωση γλυκών.
  • Eίναι προτιμότερο να μην δίνετε στο παιδί τροφές πλούσιες σε ζάχαρη όταν είναι νηστικό. Προτιμήστε να τις καταναλώσει μετά το φαγητό

Τελικά, η ζάχαρη προκαλεί υπερκινητικότητα;

Πίσω στο 1973, ο αλλεργιολόγος Μπέντζαμιν Φέινγκολντ υποστήριξε ότι η ζάχαρη καθώς και κάποια άλλα συστατικά στα τρόφιμα προκαλούν ή αυξάνουν την υπερκινητικότητα των παιδιών. Αν και από τότε έγιναν πολλές έρευνες πάνω στο συγκεκριμένο θέμα, οι επιστήμονες δεν μπόρεσαν να το αποδείξουν. Μην βιαστείτε λοιπόν να ενοχοποιήσετε τη ζάχαρη για το αεικίνητο σα σβούρα παιδί σας. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι δεν έχετε πολλού άλλους λόγους για να περιορίσετε τα γλυκά.
Ορισμένα διατροφικά πρότυπα…
…τα οποία μπορεί ν’ αποδώσουν τα μέγιστα οφέλη της ζάχαρη είναι τα εξής:
Πρωινό: Κατανάλωση δημητριακών με γάλα και μία κουταλιά του γλυκού μέλι και 2 φρούτα.
Διάλειμμα στο σχολείο: 1 μπάρα δημητριακών.
Πριν τη γυμναστική: 1 φρούτο.
Μετά τη γυμναστική: 1 τοστ.
Διάλειμμα μελέτης: 1 χυμός λαχανικών με 1 τοστ ή 1 σπιτικό milkshake.
Πριν κοιμηθεί: 1 ποτήρι γάλα με 1 λεπτή φέτα ψωμί.

Της Φλώρας Κασσαβέτη, με τη συνεργασία του διαιτολόγου-διατροφολόγου Νίκου Κριαρά.
Πηγή: Παιδί & νέοι γονείς – Μάρτιος 2011 – Τεύχος 147

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΕΩΣ ΤΗΝ ΕΦΗΒΙΑ



Ο ερχομός ενός μωρού είναι συναρπαστικό γεγονός! Είναι, όμως, κι ένα γεγονός που γεμίζει τους γονείς με άγχη και αγωνίες, που μάλιστα δεν προβλέπεται να καθησυχαστούν σύντομα. Μία από τις πιο συχνές ανησυχίες μαμάδων και μπαμπάδων είναι αν το παιδί τους αναπτύσσεται σωστά. Ο καλύτερος και πιο απλός τρόπος για να το διαπιστώσουν είναι να παρατηρήσουν τη συμπεριφορά του, για να βεβαιωθούν ότι έχει κατακτήσει τα ¨κλειδιά» της ανάπτυξης που αντιστοιχούν στην ηλικία του.
3 μηνών
  • Σηκώνει για λίγο το κεφαλάκι όταν είναι μπρούμυτα, ενώ όταν είναι ανάσκελα κλωτσά.
  • Χαμόγελα, αναγνωρίζει τη μαμά του και σταματά να κλαίει όταν το πάρουν αγκαλιά.
  • Βγάζει φωνούλες, κοιτάζει προς τον ήχο και γελά.
  • Πιάνει αντικείμενα και επεξεργάζεται το χώρο.
Κατάλληλες δραστηριότητες για αυτή την ηλικία είναι τα παιχνίδια με ζωντανά χρώματα και ήχους, και πολλές βόλτες!
5 – 7 μηνών
  • Κάθεται με στήριξη, ενώ, όταν είναι ανάσκελα, κλωτσά ζωηρά και γυρίζει από ανάσκελα, μπρούμυτα.
  • Γνωρίζει τους οικείους, βγάζει φωνούλες όταν ακούει μουσική, γυρίζει ακούγωντας το όνομά του.
  • Κρατάει κουτάλι και βάζει αντικείμενα στο στόμα, πιάνει κοντινά αντικείμενα και τα ψάχνει όταν πέφτουν.
Κατάλληλα είναι τα παιχνίδια με διαφορετική σύνθεση και υφή, και μουσικά παιχνίδια.
8 – 10 μηνών
  • Μπουσουλάει, πιάνεται από τα έπιπλα και σηκώνεται.
  • Ζητά αγκαλιά, ρίχνει αντικείμενα κάτω.
  • Κοιτά τις εικόνες του βιβλίου για λίγο, λέει «μαμά», «μπαμπά» με νόημα, και γνέφει «όχι».
Παίξτε παιχνίδια αλληλεπίδρασης, όπως «κου-κου-τσα» ή γεμίστε ένα καλάθι με αντικείμενα διαφορετικών υλικών για να το εξερευνήσει.
11 – 13 μηνών
  • Στέκεται όρθιο και κάνει τα πρώτα του βήματα.
  • Παίζει με τον εαυτό του στον καθρέφτη, γνέφει «γεια σου» και χτυπά παλαμάκια.
  • Πίνει από κύπελλο, πιάνει μικρά αντικείμενα με αντίχειρα και δείκτη και δείχνει.
  • Χρησιμοποιεί 3 – 4 λέξεις και αναγνωρίζει πολλά αντικείμενα.
Παιδικά τραγούδια, βιβλία, συναρμολογούμενα κυβάκια ή ενσφηνώματα, είναι τα αγαπημένα τους σε αυτή την ηλικία.
17 – 19 μηνών
  • Περπατά μόνο του (και προς τα πίσω), σκαρφαλώνει και ανεβαίνει σκάλες στηριζόμενο.
  • Βγάζει παπούτσια και κάλτσες, καταλαβαίνει απλές εντολές και χρησιμοποιεί 10 – 20 λέξεις.
  • Φτιάχνει πύργο με 3 – 4 κύβους, μουτζουρώνει στο χαρτί και πετά την μπάλα.
Εξοπλίστε το με παιχνίδια που σπρώχνει, τραβά, πήδα ή καβαλικεύει. Πηγαίνετε στην παιδική χαρά.
2 ετών
  • Πηδά, κλωτσά την μπάλα, ανοίγει την πόρτα.
  • Αναγνωρίζει τα μέρη του σώματος, βοηθά ατο να βάζει και να βγάζει τα ρούχα του.
  • Παίζει παράλληλα με τα άλλα παιδιά, φτιάχνει προτασούλες και παρακολουθεί ιστορίες.
  • Ζωγραφίζει γραμμές και κύκλους.
Παίξτε με τα αντίθετα, τακτοποιήστε τα παιχνίδια ανά σχήμα, μέγεθος ή χρώμα και ζωγραφίστε!
3 ετών
  • Τρέχει, ανεβοκατεβαίνει σκάλες, μπορεί να σταθεί στο ένα πόδι για λίγα δευτερόλεπτα.
  • Μένει στεγνό κατά τη διάρκεια της ημέρας και μπορεί να φάει μόνο του.
  • Παίζει συμβολικό παιχνίδι, λέει το όνομά του και μετράει μέχρι το 4.
Χρήσιμα είναι τα παιχνίδια με οδηγίες για να κινηθεί μπρος – πίσω, δεξιά – αριστερά, πάνω – κάτω, αργά ή γρήγορα, αλλά και με τραγουδάκια ή στιχάκια.
4 ετών
  • Κάνει ποδήλατο με τρεις ρόδες, τρέχει και κλωτσά την μπάλα.
  • Ορίζει τη χρήση αντικειμένων, κάνει συγκρίσεις μεγεθών και ξέρει πόσο χρονών είναι.
  • Προσπαθεί να κόψει με ψαλίδι, ζωγραφίζει άνθρωπο και σπιτάκι.
  • Γνωρίζει χρώματα και σχήματα.
Πλαστελίνες, δαχτυλοκουκλάκια και κατασκευές με χάντρες είναι τα αγαπημένα τους σ’ αυτή την ηλικία.
5 ετών
  • Κάνει κουτσό και πηδάει μακριά.
  • Ντύνεται και ξεντύνεται μόνο του.
  • Επιλέγει φίλους για να παίξει.
  • Μπορέι να περιγράψει από ποιο υλικό είναι φτιαγμένα τα απλά καθημερινά πράγματα.
  • Αντιγράφει γράμματα, επαναλαμβάνει αριθμούς και μετρά μέχρι το 20.
6 ετών
  • Τρέχει στις σκάλες και ξέρει που μένει.
  • Έχει «κολλητό». γράφει το όνομά του, ξέρει τις ημέρες και ζωγραφίζει με λεπτομέρειες.
Μπορεί να ξεκινήσει δραστηριότητες, όπως κολύμβηση και ξένες γλώσσες.
7 ετών
  • Κάνει ποδήλατο χωρίς βοηθητικές ρόδες, ξεχωρίζει δεξί από αριστερό και εξιστορεί κείμενο, ενώ αναπτύσσεται και η γραφή.
8 ετών
  • Είναι αυτόνομο σε καθαριότητα και υγιεινή, βοηθά στις δουλειές του σπιτιού και ξέρει τι πρέπει να κάνει αν χαθεί.
  • Ο προφορικός και γραπτός λόγος ωριμάζουν, αναπτύσσεται η κρίση του και εισάγεται στις μαθηματικές πράξεις και στην προπαίδεια.
  • Μπορεί να συμμετέχει σε αθλήματα που έχουν σωματική επαφή, π.χ. ποδόσφαιρο.
8 – 11 ετών
Βρίσκεται στο στάδιο της πρώιμης εφηβείας – αρχίζει ο αποχωρισμός από τους γονείς και η επιρροή από τους συνομήλικους. Επιδιώκει κοινές δραστηριότητες με άτομα του ίδιου φύλου και συγκρίνει τις σωματικές αλλαγές του με αυτές των συνομηλίκων του. Η σκέψη του είναι πρώιμη τυπική λειτουργική, με φτωχό προσανατολισμό για το μέλλον. Η ηλικία αυτή χαρακτηρίζεται από ναρκισσισμό, εγωκεντρισμό και αδυναμία καθυστέρησης της ευχαρίστησης.
12 – 16 ετών
Βρίσκεται στο στάδιο της μέσης εφηβίας – κορυφώνεται η σύγκρουση με τους γονείς και επιδιώκει να κερδίσει τον έλεγχο των ορίων. Επηρεάζεται πολύ από τους συνομήλικους του και αρχίζει δραστηριότητες με άτομα του αντίθετου φύλου. Στην ηλικία αυτή, αναπτύσσονται οι συμπεριφορές υψηλού κινδύνου (κάπνισμα, ναρκωτικά, απρόσεκτη οδήγηση κ.λ.π.) και αρχίζει η σεξουαλική δραστηριότητα, καθώς ο έφηβος εστιάζει στην προσωπική / σεξουαλική του ταυτότητα. Η τυπική σκέψη είναι πλέον λειτουργική, με αυξημένο προσανατολισμό για το μέλλον.
16 – 20 ετών
Βρίσκεται στο στάδιο της όψιμης εφηβείας – αναπτύσει στενές φιλίες και τα θέματα των διαπροσωπικών σχέσεων είναι εξέχουσας σημασίας στη ζωή του. Επιδιώκει να επαναπροσεγγίσει τους γονείς του και καθορίζει τους επαγγελματικούς του στόχους. Εστιάζει στη θέση του στην κοινωνία και αποκτά καλά ανεπτυγμένη τυπική λειτουργική σκέψη, προσεγγίζοντας το μέλλον με ρεαλιστικούς στόχους. Σε αυτή την ηλικία υπάρχούν πολλά ερεθίσματα: ίντερνετ, φίλοι, τηλεόραση, περιοδικά, σινεμά. Μην απαγορεύεται στο παιδί σας αυτό που ξέρετε ότι θα πάρει κρυφά, καθοδηγήστε το στη σωστή χρήση της πληροφορίας και κυρίως ακούστε τι έχει να σας πει. Κερδίστε την εμπιστοσύνη και το σεβασμό του με το να είστε ειλικρινής και διαθέσιμος.
ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ
  • Οι αναπτυκιακοί σταθμοί είναι κατα προσέγγιση και τα ηλικιακά όρια δεν ισχύουν απόλυτα για όλα τα παιδιά.
  • Ένα παιδί που δεν έχει ακόμα κατακτήσει τους σταθμούς που αντιστοιχούν στην ηλικία του, δεν έχει απαραίτητα κάποιο πρόβλημα, αλλά χρειάζεται αξιολόγηση από τον ειδικό παιδίατρο – αναπτυξιολόγο.
  • Η παροχή υπηρεσιών Υγείας στους εφήβους στο πλαίσιο ενός οργανωμένου τμήματος εφηβικής ιατρικής, είναι ιδιαίτερη σημαντική για την πρόληψη και αντιμετώπιση των ειδικών προβλημάτων τους.
Πήγη: Mommy – Οκτώβριος 2010 – Τεύχος 183

Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2011

ΕΚΔΟΣΗ ΑΜΚΑ

 ΕΚΔΟΣΗ ΑΜΚΑ
Απαραίτητα δικαιολογητικά

Για Έλληνες Υπηκόους

Tο Δελτίο Αστυνομικής Ταυτότητας ή Δελτίο Ελληνικής Στρατιωτικής Ταυτότητας.
Για ανήλικα άτομα που δεν έχουν συμπληρώσει το 12ο έτος της ηλικίας τους και δεν έχουν αστυνομική ταυτότητα, απαιτείται η προσκόμιση πιστοποιητικού οικογενειακής κατάστασης από το γονέα ή το νόμιμο εκπρόσωπό του.

Για Ξένους Υπηκόους:

Το Δελτίο Ταυτότητας ομογενούς ή δελτίο ταυτότητας (αντίστοιχο της ελληνικής αστυνομικής) ή διαβατήριο
πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, επίσημα μεταφρασμένο στα ελληνικά, όταν δεν υπάρχει δελτίο ταυτότητας ή διαβατήριο ή τα έγγραφα αυτά δεν περιέχουν τα ζητούμενα για την απογραφή στοιχεία
Για ανήλικα άτομα που γεννήθηκαν στην Ελλάδα απαιτείται η ληξιαρχική πράξη γέννησης.
Απαραίτητα Δικαιολογητικά απόκτησης ΑΜΚΑ μέσω εκπροσώπου:
Εκτός των παραπάνω αναφερομένων δικαιολογητικών, απαιτείται:

Ταυτότητα ή διαβατήριο ή πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του εκπροσώπου και επιπλέον
Υπεύθυνη Δήλωση του Ν.1599/1986 ότι εκπροσωπεί τον δικαιούχο.

Διαδικασία μεταβολής ή επικαιροποίησης στοιχείων:

Είναι δυνατή η μεταβολή και η επικαιροποίηση των στοιχείων όσων έχουν ήδη ΑΜΚΑ (όπως όνομα, τηλέφωνο, δ/νση, ασφαλιστικός φορέας κ.λπ.), μέσω των ΚΕΠ ή των γραφείων ΑΜΚΑ, με πρωτοβουλία του ενδιαφερομένου.

http://www.amka.gr/aparaitita.html